Протягом останніх трьох
років працюю над проблемою «Іноваційні
форми організації занять з української
мови та літератури з метою формування комунікативних компетентностей школярів».
Адже переконана, що у наш час успішна
участь особистості в суспільних процесах, задоволення власних практичних потреб
значною мірою залежить від здатності до ефективної комунікації. Саме через пізнання і спілкування людина так чи
інакше впливає на дійсність, змінює її, реалізує свої творчі можливості в усіх
сферах життя. Ідея розвитку мовленнєво – комунікативних умінь учнів – фундаментальна для методики навчання української мови та
літератури, адже шкільна мовно – літературна освіта має не тільки давати знання, формувати
вміння й навички, а й забезпечувати належний рівень комунікативної компетенції.
Під
комунікативною компетенцією я розумію сукупність знань про спілкування, умінь і
навичок, потрібних для розуміння чужих та побудови власних програм мовленнєвої
поведінки, адекватних цілям, сферам і ситуаціям спілкування.
Щоб створити методичну систему формування
мовленнєво - комунікативних умінь, дотримуюся
вимог "методологічного алгоритму" . За яким: теорія вдосконалюється в методології, конкретизується
в технології й перевіряється на
об'єктивність практикою (або досвідом).
Формування
таких комунікативних умінь, як
ü
Уміння користуватися різними
видами читання;
ü
Уміння вести діалог з дотриманням вимог мовленнєвого етикету;
ü
Уміння усно
і письмово відтворювати висловлювання;
ü
Уміння
створювати тексти у
певній композиційній формі;
є одним
із аспектів розвитку
творчої мовної особистості,
яка виявляє високий рівень
комунікативної компетенції.
У своїй роботі я обираю модель уроку, яка включає три компоненти:
-
Активізація (очікування,
окреслення мети);
-
Усвідомлення (змістово-пошукова
діяльність, адаптивно- перетворювальна діяльність);
-
Рефлексія (системно –
узагальнювальна діяльність).
Для досягнення
ефективності такого уроку
застосовую оптимальні інтерактивні технології, які б розвивали креативні якості учня: фантазію, ініціативу, непересічність,
здатність не лише мати власну точку зору, а й
аргументовано, виважено
обстоювати її.
Зокрема на
етапі активізації використовую:
- ігрові прийоми
(наприклад, «Пароль» - своєрідна
перепустка на урок. Учні
повинні розказати правило з
вивченої раніше теми
або з теорії
літератури. Таким «паролем»
починається кожен урок, тому
проблема з теоретичними
знаннями зникає сама
собою);
- прийом відновлення
порушеної послідовності (як на перевірку знання учнями структури тексту
художнього твору, так і на знання фактів життєвого шляху письменника чи
літературного героя);
- літературні диктанти,
вікторини «Так чи ні», «Найуважніший
читач» (як на перевірку знання тексту, так і на уміння помічати деталі, мислити логічно);
- «Хвилинки
мудрості»( пояснення або вибір
епіграфу уроку).
На етапі усвідомлення, звичайно ж, головну роль
відіграє робота з текстом художнього твору, і саме цій
роботі мають бути підпорядковані
всі елементи уроку. Залежно від віку
учнів варіюю види і прийоми роботи:
- переказ «ланцюжком»;
- читання у ролях;
- формулювання запитань
літературному герою (письменнику);
- переказ від імені…(скажімо,
від імені «трояндової сукні», яку
продавала вчителька Наталя
Миколаївна(Г.Тютюнник «Климко»));
- читання з
передбаченням (важливо – щоб текст був незнайомим);
- «Гронування», «Вільне
письмо»(під час характеристики герої
творів);
- використовуючи малюнки
(«кадри») учнів, створюємо «фільм» ,
розмістивши малюнки у певній послідовності, підібравши до них відповідні рядки
з твору.
Увагу старших
учнів намагаюся зосередити
на проблемних питаннях і шляхах їхніх вирішень. З цією метою
використовую, окрім наведених вище, такі види роботи:
- «мозковий штурм»;
- «обери позицію»
(пояснення власного вибору, сприйняття інших точок зору на проблему, обстоювання або зміна позиції після
обговорення);
- «дошка запитань»( учні
прикріплюють на дошці свої запитання до письменника, своїх однокласників, до
учителя. Відповіді дають самостійно, обираючи собі запитання.)
- проблемні запитання
(наприклад, «Чи можна виправдати
те, що батько так
жорстоко покарав Федька
після «купання» у
річці?»(В.Винниченко «Федько – халамидник »));
- прийом «А якби…»
(«А якби
Соломія залишилася жива…»(М.Коцюбинський «Дорогою ціною»));
- «діаграма Вена» (використовуємо під
час визначення спільних і відмінних
рис літературних героїв).
На етапі рефлексії найчастіше пропоную:
- створити сенкан(«синквейн»,
«сенкен»);
- закінчити речення:
«Сьогодні на уроці я зрозумів…», «Після
уроку я обов’язково…», «Образ… допоміг мені
усвідомити…»;
- поставити запитання
письменнику або герою (як варіант – написати листа).
На уроках
української мови використовую ситуативні завдання, що сприяють розвитку в
учнів уміння співвідносити зміст і форму своїх висловлювань з мовленнєвою
ситуацією. А саме:
- дати
відповідь на питання, сформульовані щодо певної ситуації;
- вибрати із
запропонованих варіантів правильне
рішення;
-
прокоментувати дії в умовах конкретної ситуації.
Крім
ситуативних вправ, рекомендую учням завдання
з редагуванням, конструюванням:
- замінити слово фразеологізмом (або навпаки);
- відредагувати
текст, уникаючи тавтології окремих членів речення (це завдання найбільш доречно
використовувати під час вивчення головних і другорядних членів речення);
- прочитати
запропонований учителем текст, замінивши недоречно вжиті слова;
- закінчити
речення, завершивши висловлену думку;
- відредагувати
неправильно побудовані речення;
- створити
речення за даним початковим словом (наприклад: тиша, віра, прагнення, натхнення);
- замінити
в тексті одні мовні одиниці іншими, враховуючи стиль тексту;
- вставити
найвдаліші, на думку учнів, порівняння;
- дібрати
по кілька синонімів до запропонованих слів.
Опрацьовуючи теми курсу,
добираю завдання, які сприяють удосконаленню мовлення учнів, пропоную дітям усні творчі вправи
комунікативного характеру. Такі вправи сприяють розвитку мислення й мовлення,
готують до контрольних усних переказів і творів, формують вміння імпровізувати,
привчають контролювати зв'язність і правильність мовлення. Із
задоволенням учні
- вигадують
розповіді на основі якогось прислів'я, певної теми з використанням вивчених частин
мови; .
- придумують
твори-мініатюри, використовуючи запропоновані фразеологізми;
- описують
запропонований предмет чи тварину у
різних стилях;
- будують
розповідь на самостійно обрану
тему, використовуючи слова,
запропоновані вчителем;
- складають
оповідання за початком або з
обрамленням.
Пропоновані вправи
допомагають розвивати комунікативно-мовленнєві уміння, навички самоконтролю. Саме такі завдання не тільки навчають, розвивають творчі
здібності й комунікативну компетентність учнів, але й виховують.
Переконана, що використання
інтерактивних
технологій не самоціль, а засіб створення
атмосфери доброзичливості й порозуміння, спосіб зробити дитину розкутою,
навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібності та
обдарування .
Домашні завдання після моїх уроків зазвичай різнорівневі, тобто кожен
учень може обрати
той вид роботи, який
йому під силу. Часто
серед кількох домашніх
завдань на вибір
є творча робота. Коментування, пояснення домашнього
завдання – правило, яке
ніколи не порушую.
Широкі можливості у
розвитку творчих та комунікативних здібностей учнів надають комп'ютерні
технології, які використовую на уроках.
Неабияку
роль у формуванні
комунікативних умінь учнів
відіграє позаурочна діяльність. Учні беруть
активну участь у підготовці колективних свят, працюють
над випусками шкільної
газети, присвяченими тій чи
іншій події.
Багато ще не
вивчено, багато ще треба працювати, але
я точно знаю, що кожний урок – це мій міні-спектакль. Тож
у роботі керуюся словами Платона: «Майстрами не
народжуються, ними стають».
Немає коментарів:
Дописати коментар